Lenny Geluk-Poortvliet (CDA): "Exitstrategie is innovatief en getuigt van ondernemerschap"

Tweede Kamerlid Lenny Geluk-Poortvliet (CDA) bracht vandaag een bezoek aan Markant Uden om de exit-strategie die het theater in samenwerking met Tausch heeft ontwikkeld, te bekijken en te bespreken. De strategie maakt het mogelijk om binnen de gestelde kaders van de coronamaatregelen toch meer dan het tot nu toe toegestane aantal van dertig bezoekers te kunnen ontvangen. Geluk-Poortvliet reageerde na afloop positief: "De exit-strategie is innovatief, getuigt van ondernemerschap en is een mooie manier om de maatschappij weer op gang te krijgen”.


Tijdens haar bezoek aan Markant Uden zegt mevrouw Geluk-Poortvliet: “Het is knap dat een dergelijk initiatief in zo’n korte tijd bedacht en ontwikkeld is. Ik vind het innovatief en getuigen van ondernemerschap. Ik kan me voorstellen dat we dit ook toe kunnen passen op andere plekken, bijvoorbeeld in kerken. Goed om te zien dat de branche niet bij de pakken neer gaat zitten. We moeten hier immers samen uit komen. Samen leven doe je niet alleen. Het is een mooi voorbeeld van hoe we de samenleving weer op gang kunnen krijgen en mensen uit hun eenzaamheid kunnen halen.”

Uitstel van executie
Vorige week maakten Markant Uden en Tausch bekend een uitstekend beheersbaar, veilig en verantwoord concept te hebben ontwikkeld om de theaters volgens de richtlijnen van het RIVM weer open te kunnen laten gaan. De methodiek maakt een voor theaters rendabele bezettingsgraad van 70% mogelijk. “Wij liggen vanaf dag één volledig stil en lijken als laatsten open te kunnen gaan. Want de bezoekersaantallen die nu vanuit de overheid zijn toegestaan, 30 vanaf 1 juni en 100 vanaf 1 juli, betekenen voor ons een bezetting van 10%. Dat is simpelweg niet rendabel. Als je dat doorrekent, dan is het feitelijk uitstel van executie”, aldus Jan Wouda, directeur van Markant Uden. Markant-eigenaar Cor van der Heijden vult aan: “We hopen op perspectief, op een oplossing vanaf 1 september. Het water staat ons en andere theaters echt aan de lippen.”

Economisch en sociaal belang
Dat theaters hun publieke en maatschappelijke functie momenteel niet uit kunnen oefenen, is niet alleen een economisch maar ook een sociaal probleem. “De behoefte bij mensen om weer wat te kunnen ondernemen, onder de mensen te komen, zit heel diep en neemt elke dag toe. Wij kunnen met deze exit-strategie op een goede, gecontroleerde en gecertifieerde manier voorzien in deze behoefte.” 

De Brabantse comédienne Christel de Laat, ook aanwezig tijdens het bezoek, vult aan: “Mensen hebben het nu meer dan ooit nodig om te kunnen ontladen, te kunnen lachen, om even aan de werkelijkheid te kunnen ontsnappen. Dit concept biedt perspectief en dat is wat theaters, maar ook wij als artiesten nodig hebben.”

Generieke maatregelen vs. maatwerk
Omdat de urgentie voor de branche hoog is, besloot Markant Uden zelf in actie te komen. “We vinden het belangrijk om zelf bij te dragen aan een oplossing, om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen”, aldus Van der Heijden. Het resultaat is een exit-strategie gebaseerd op het COVID-19 protocol dat speciaal voor Nederlandse theaters ontwikkeld is. Het omvat een dertigtal maatregelen om risico’s te beheersen en besmetting te voorkomen. De methodiek werd door het gerenommeerde keuringsinstituut TÜV getoetst op haalbaarheid en is inmiddels gevalideerd. “Een theater is de ideale plek voor dit concept, omdat het ruim van opzet is en je de flow goed kunt beheersen. Aan de basis van onze exit-strategie ligt een uitgebreide risicobeheermethode. We begrijpen dat de overheid met generieke maatregelen voor de branche komt, maar wij hebben een beheersbare, controleerbare methode in handen waarmee je, op maat, een volledige branche kunt ontsluiten, perspectief kunt bieden en toe kunt werken naar het ‘nieuwe normaal’”, aldus Cristian Brander van Tausch. 

 

Cookiemelder
We ontkomen er niet aan, ook wij doen aan cookies. Wij gebruiken ze om bij te houden welke pagina’s je bezoekt, om zo een profiel op te bouwen van je online gedrag. We gaan ervan uit dat je dit goed vindt.
Meer informatie