Markantiers aan het woord

Devon Jade

Artikel uit de Markantiers nieuwsbrief

Markant Uden wil haar gasten 'altijd een bijzonder moment' geven en als centrale ontmoetingsplek mensen met elkaar verbinden. Zo ook in deze rubriek. Markantiers stellen zich voor en gaan in gesprek met elkaar. In deze editie Niels Boley van Boley Exclusieve Openhaarden en Maarten van Tienen van Van Tienen Drankautomaten.


Niels Boley en Maarten van Tienen. Twee heel verschillende mannen uit heel verschillende branches en toch hebben ze meer gemeen dan je zou denken, zo ondervinden ze ook zelf. Maarten: “Jij woont toch in Veghel?” Niels: “Nee hoor, het bedrijf staat in Veghel, maar ik woon al 12 jaar in Uden.” Ook Maarten woont niet bij zijn bedrijf. “Van Tienen is een Zeelands bedrijf, maar ik woon sinds een jaar of 3 in Uden. En dat bevalt prima. Je bent als ondernemer al gauw een soort van publiek bezit en hier in Uden ben ik wat anoniemer.” En nog een overeenkomst: beide heren namen het bedrijf lang geleden over van hun vader. De vader van Maarten begon zijn carrière in de koffie in het geboortejaar van Maarten en Niels’ vader startte zijn bedrijf in het jaar dat Niels geboren werd. 

Geschiedenis
Maarten vertelt: “Mijn vader werkte bij Levelt in Amsterdam als verkoper. Eind jaren 60 kwamen de koffieautomaten in opmars en omdat mijn vader eigenlijk ook techneut was ging hij daarmee aan de slag. In ’73 begon hij voor zichzelf. Wat heel bijzonder was is dat hij van de directeur van Levelt al zijn klanten uit de regio mee mocht nemen. Dat betekende een vliegende start. Nu, 44 jaar later, is Levelt nog steeds onze grootste leverancier als het gaat over bonen en gemalen koffie.” Ook Niels hecht veel waarde aan langdurige relaties. “Veel relaties uit de beginjaren zijn nog steeds klant bij ons. Ook mijn vader startte in mijn geboorte jaar het bedrijf. Hij was van huis uit interieurarchitect en vormgever, dat zie je nog steeds terug in onze haarden. We noemen het vaak ook geen haard, maar een vuurmeubel dat écht onderdeel uitmaakt van het interieur. Inmiddels ben ik 13 jaar eigenaar van het bedrijf en dankzij de inspanningen van mijn vader kwam ik in een gespreid bedje terecht. Hij had ook commercieel inzicht. Hij veranderde Boleij in Boley en gaf de bedrijfsnaam hiermee internationale allure. Ik kwam er pas op mijn vijftiende achter dat mijn eigen naam Boleij is in plaats van Boley.” lacht Niels. “Wel bijzonder dat jullie ook zoveel internationaal doen”, vindt Maarten. “Dat is het zeker, landen als China, waar veel mensen hun spullen vandaan halen, daar exporteren wij juist naar.”  

Toekomst
Toekomstplannen hebben de mannen nog genoeg. Maarten: “Wij zijn ons bedrijf echt aan het klaarstomen voor de toekomst, voor de derde generatie. Een prachtig proces.” Niels: “Wij zijn elke dag bezig met mooie, nieuwe dingen bedenken. Wat een belangrijke rol speelt binnen onze branche is het steeds energiezuiniger wonen en leven. Daarom maken we onze hoog rendementshaarden steeds efficiënter en onderzoeken we de mogelijkheden van biologische brandstoffen.”

Markantierschap
Maarten: “Al vanaf dag één zijn we leverancier van Markant en vanuit die relatie kwam het Markantierschap in beeld. Wat ik heel belangrijk vind is dat onze sponsoring bijdraagt aan het toegankelijk maken van het theater voor iedereen.” Niels: “Ik heb in de Udense musicals en Jesus Christ Super Star gespeeld, vanuit die hoedanigheid ken ik Markant. Ik heb me altijd geïnteresseerd voor cultuur en muziek, dus het was voor mij een logische keuze om me aan te sluiten bij een business club die daar een link mee heeft. Ik vind het mooi om met mijn bedrijf iets bij te dragen aan cultuur.”