Conja & Stêpàn in gesprek

Devon Jade

Markant Uden wil haar gasten ‘altijd een bijzonder moment’ geven en als centrale ontmoetingsplek mensen met elkaar verbinden. Zo ook in deze rubriek. Markantiers stellen zich voor én gaan in gesprek met elkaar. In deze eerste editie Conja Ham van Markant en Stêpàn van den Wijngaard van aannemings- en timmerbedrijf Stef van den Wijngaard.

Conja trapt af. Zo, stel je maar eens even voor.
Stêpàn: In 1904 startte mijn overgrootvader het aannemersbedrijf, daarna nam mijn opa het over, vervolgens mijn pa en inmiddels sta ik alweer 17 jaar aan het roer. Het klinkt wat stoffig een aannemersbedrijf, maar dat is het helemaal niet.
Stoffig, hoezo dat?
Het klinkt een beetje degelijk en dan komt er zo’n rock & roll gast als ik binnen. Maar goed, stoffig is het dus allerminst. We hebben alle nieuwbouw en industriële bouw vaarwel gezegd en richten ons volledig op restauratie, verbouw en renovatie en doen veel van het ontwerpwerk zelf. En dat bleek een gouden greep, zeker ook gezien de crisis van de afgelopen jaren.
Waarom noem je het dan aannemersbedrijf?
Tja, dat is een goede vraag. Een nieuwe ondertitel zou misschien wel gepast zijn. 
Werk je vooral voor particulieren of bedrijven?
Zo’n 60% van onze klanten is particulier. Eigenlijk is ons werk heel divers. We doen elke week wel ergens een badkamer, maar hebben onlangs ook een compleet laboratorium verbouwd. En zo maakten we bij Markant ook de kleedkamers, diverse barren… en nu, met de bouw van het nieuwe restaurant, zijn we weer betrokken. Erg leuk!
Is het lastig om vakmensen binnen te krijgen?
Dat valt wel mee. Onze medewerkers hebben het goed bij ons denk ik. We proberen zo goed mogelijk voor ze te zorgen. En daar hoort op vrijdagmiddag ook een borreltje bij en af en toe een mooi feestje bij Markant. 
Wat doe jij eigenlijk binnen het bedrijf? Kunnen we jou ook ergens voordeuren zien stellen?
Niet meer. Ik werk tegenwoordig op kantoor en stuur mensen aan op de bouw.
Altijd in zo’n kek kloffie als nu?
Haha! Nee hoor, meestal loop ik rond met een petje op.
Wat vind jij de leukste projecten?
Bijvoorbeeld zo’n project als het nieuwe restaurant is erg leuk. Binnen een paar weken tijd gaan we met z’n allen écht een bijzonder resultaat neerzetten. Bij veel projecten zitten we vanaf het begin aan tafel. Vaak al voordat de tekeningen er überhaupt zijn. We nemen meestal zowel het ontwerp als de planning op ons. Wij zijn praktisch ingesteld en blijven binnen het budget.
Als ik nu mijn huis ga verbouwen. Dan moet ik dus bij jou zijn voor goede ideeën?
Jazeker, praktisch en óók nog mooi.
Nou, dat moet je dus zeggen! Misschien een mooie ondertitel voor je bedrijf.
Check! Maar even over jou Conja, hoe kom je bij Markant terecht? 
Ik werkte voorheen bij Roem Events en werkte in die hoedanigheid ook wel eens voor Markant. Bijvoorbeeld bij het koken met Pierre Wind tijdens de Markantiersdag. 
En nu ga je dus de evenementenzaal aan de man brengen?
Dat is wat kort door de bocht. We willen Markant als geheel aan de man brengen op de markt voor zakelijke evenementen. Het zou zo mooi zijn als Markant gezien wordt als locatie waar álles kan. Stel je maar eens voor: een bedrijf presenteert zijn jaarcijfers tijdens een plenaire sessie in de theaterzaal, de medewerkers genieten vervolgens van een heerlijk diner en sluiten af met een knalfeest in de evenementenzaal.
Als muzikant ben ik natuurlijk ook wel benieuwd; komen er meer concerten in de evenementenzaal?
Dat onderdeel ligt bij Gijs de Louw. Maar het blijft voor ons wel altijd stoeien met elkaar. We hebben zoveel verschillende disciplines. Theater, concerten, zakelijke events… We blijven met elkaar zoeken naar wat, waar en wanneer het beste past.
Doen jullie ook beurzen?
Jazeker, in februari vindt hier de ijsvakbeurs plaats. Het hele pand is dan gevuld met stands. Zelfs op het podium van de theaterzaal. Markant is super geschikt voor de vakbeurzen van wat kleinere, specifieke branches.
Enne… wij samen? Wat dacht je van een lokale bouwbeurs
Fantastisch! Ik zou de rol van beursmanager op me kunnen nemen en jij zou kunnen zorgen voor de branchekennis. Want ook die is wel essentieel bij een vakbeurs.
En ik speel ook nog eens in een leuke band. Goeie afsluiter
Super, een beursborrel hoort er zeker bij. In welke band speel je?
Barracuda. Mijn enig échte hobby. We bestaan al zo’n 13 jaar en spelen stevige rockcovers. In 2014 wonnen we zelfs de European clash of the coverbands. Eerst dachten mensen nog; och, die Stêpàn met z’n bandje. Zo’n prijs geeft dan wel echt een stukje erkenning. Het spelen in de band is echt een feestje. Busje in, broodje gehaktstaaf, biertje en daar gaan we. We speelden ook al eens in Markant. Mooi podium, goed geluid. Leuk ook voor mij, om aan mijn bandmaatjes te laten zien dat ik bijvoorbeeld aan de kleedkamers heb gewerkt waar we in zaten. Dat is ook wel een van de redenen waarom ik Markant steun. Ik heb echt helemaal níks met sport. Dus het voelt voor mij niet logisch om dat te sponsoren. Ik ben muzikant en een klein beetje hobbykok. Dit past me veel beter. 
Wat zijn eigenlijk jouw toekomstplannen?
Meer rust vooral. Daarom heb ik ook een nieuwe vennoot. Sinds 1 januari is Hans van Dongen bij ons aan boord. Hij regelt veel zaken op kantoor. En ik heb een huis gekocht in Normandië, zodat ik af en toe letterlijk de drukte kan ontvluchten. Hard werken en hard genieten, dat is mijn nieuwe motto. Hoe gaat dat bij jou? Die drukte?
Eigenlijk wel oké. Ik vind het wel lekker als privé en werk een beetje met elkaar verstrengeld zijn. Hoe krampachtiger je dat wilt scheiden, hoe lastiger het volgens mij wordt. Dus wat betreft privé zijn mijn toekomstplannen ‘vooral zo doorgaan’ en zakelijk wil ik natuurlijk Markant nóg beter op de kaart zetten en nog veel moois organiseren.